معایب و مزایا  انواع مکانیزمهای راهنمای حرکت خطی فریم تیغه ها

قبل از هر چیز لازم می دانم توضیح مختصری در مورد نحوه عملکرد اره های سنگبری داده شود.

نحوه برش اره به اینگونه میباشد که تیغه هایی با الماس برنده در یک مسیر رفت و برگشتی در تماس با سنگ قرار گرفته و با ساییدن سنگ ، برشهایی در سنگ ایجاد میکند. حال برای این منظور تیغه ها در بین یک فرم فلزی مستحکم مهار گردیده اند و این فریم در چهار نقطه مهار و به مکانیزم راهنمای خطی متصل می گرد.

اره های سنگبری که امروزه ساخته می شوند هر کدام دارای مکانیزم خاصی جهت هدایت فریم نگه دارنده تیغه ها در مسیر مستقیم می باشند.

 

 

در ادامه انواع مکانیزم‌های راهنمای حرکت خطی فریم توضیح و تشریح شده است.

 

استفاده از مکانیزم وات:

این روش که یکی از رایج ترین مکانیزمهای مورد استفاده در اره های امروزی است به صورت زیر می‌باشد.

در شکل زیر نحوه عملکرد این مکانیزم نشان داده شده است.

در این مکانیزم اجزا توسط بیرینگ بهم متصل گردیده و در صورت نصب نادرست دستگاه بیرینگها آسیب دیده و هزینه تعمیرات بالایی را می طلبد. همچنین لازم به ذکر است حرکت رفت وبرگشتی در این مکانیزم به صورت خط مسقیم نمی باشد و مقداری انحراف از مسیر مسقیم دارد.

استفاده از غلتش بیرینگ بر روی یک مسیر مستقیم :

این روش با استفاده از بیرینگ و یک مسیر مستقیم که بیرینگ بر روی آن حرکت می کند فریم مهار می‌گردد. در این مکانیزم بیرینگها باید دارای استحکام لازم باشند. با توجه به لقی بین ساچمه ها و کنس های بیرینگ در حرکت رفت وبرگشت مقداری صدا ایجاد می گردد. این مکانیزم انعطاف پذیری لازم جهت جذب نیروهای لرزشی هنگام برش سنگ را ندارد.

استفاده از سیستم لغزشی تخت:

در این روش فریم به لغزنده های تختی متصل گردیده که بر روی یک مسیر تخت حرکت میکند و و کل مکانیزم داخل روغن غوته ور می باشد. در این روش تنها وزن فریم و تیغه ها لغزنده تخت را بر روی مسیر نگه می دارد و هیچگونه مهاری برای جلوگری از بلند شدن فریم از روی ریل وجود ندارد. با افزایش میزان باردهی در هنگام برش سنگ امکان بلند شدن لغزنده از روی ریل وجود دارد.

استفاده از راهنماهای هیدرواستاتیک:

در این روش فریم به بوش ضد سایشی متصل گردیده اسک که بوش بر روی یک محور حرکت رفت و برگشتی می­کند. در این حالت بوش با لقی بسیار کمی بر روی محور ملغزد و همزوان در هنگام حرکت روغن روانکار بین بوش و محور تزریق می گردد و باعث ایجاد فیلمی از روغن بین محور و بوش می شود که از تماس سطح بوش و محور در حال حرکت جلوگیری می­کند. این مکانیزم بیشترین کارایی را در مهار حرکت خطی فریم دارد و تمامی نیروهای وارد شده به فریم را مهار می­کند که موجب امکان باردهی بیشتر در هنگام برش میشود و کمترین استهلاک را نسبت به روشهای دیگر دارد همچنین به میزان قابل توجهی لرزش دستگاه با استفاده از این روش کاهش میابد و سطحی صاف در برش سنگ را ایجاد می­نماید.